TOP 3 KLACHTEN IN DE PRAKTIJK VAN VIV-LEDEN

Geplaatst op: 25 september 2014

TOP 3 KLACHTEN IN DE PRAKTIJK VAN VIV-LEDEN

hero (2).jpg

Het bestuur heeft VIV-leden onlangs gevraagd naar de top 3 van meest voorkomende klachten

Het bestuur heeft VIV-leden onlangs gevraagd naar de top 3 van meest voorkomende klachten in je praktijk. Het is voor de VIV belangrijk dat we aan de buitenwereld (cliënten, zorgverzekeraars) laten zien op welke terreinen we experts zijn.
De enquête, waar bijna 75% (!) van de VIV’ers heeft deelgenomen, laat de top 3 aan meest voorkomende klachten zien:

  1. burn-out
  2. depressiviteit
  3. gedragsstoornissen (vooral kinderen)

We zullen deze uitkomst in een kort en bondig artikel uiteraard iets verder nuanceren (burn-out kent natuurlijk veel verschillende symptomen). Via de VIV-website is het dan voor iedereen beschikbaar en verder zullen we het ook gebruiken in onze communicatie naar zorgverzekeraars.

Marketing is belangrijk. Ook voor je eigen praktijk is het belangrijk om een soort top 3 te hebben, die duidelijk op je website te zien is. Marketing is belangrijk en potentiële cliënten zoeken (google-en) steeds vaker op hun klachten, het type behandeling doet er veel minder toe. Anders gezegd: ze willen van hun klachten af en ‘hoe’ doet er niet zo toe, als het maar helpt.

Over marketing gesproken, uit onze VIV-zomerenquête bleek dat 80% van de VIV-leden aan PR doet en 20% kennelijk niet! Dit top 4 PR-lijstje brengt je misschien op nieuwe gedachten om marketing…ehh PR te doen:

  1.    32 % gebruikt internet (website, blogs, sociale media, meepraten op forums, etc.)
  2.    29 % legt brochures neer op publieke plekken en wachtkamers
  3.    24 % plaatst advertenties en schrijft artikelen in (lokale) kranten en magazines
  4.    14 % geeft (gratis) lezingen

Samenstelling. Uit diezelfde zomerenquête bleek dat het met de samenwerking wisselend gesteld is. Bijna 70% van ons werkt samen of verwijst actief naar complementair werkende collega’s.
De samenwerking neemt af als het gaat om professionals uit het reguliere circuit. 35% van ons werkt af en toe samen met huisarts, psycholoog, fysiotherapeut, osteopaat of tandarts.

Als bestuur denken we dat vooral de samenwerking met het reguliere circuit een belangrijke stap kan zijn om meer mensen via onze praktijken te kunnen ondersteunen. Wij, als VIV’ers, hebben veel expertise; cliënten zijn zeer geïnteresseerd, alleen de verwijzingen vinden te weinig plaats. Om die reden hebben we een van de komende scholingsdagen een arts uitgenodigd die veel kennis, ervaring en passie heeft op het gebied van Integrative Medicine. IM is het veld waar regulier en complementair nadrukkelijk samenwerken. Zij weet veel over hoe therapeuten zich moeten presenteren aan regulier werkende artsen om succesvol te zijn; welke onderwerpen hoog op de agenda staan en welke taal we moeten spreken. Ergo, hoe pakken we onze marketing aan als we communiceren met het reguliere circuit.