UPDATE INFORMATIE GESCHILLENCOMMISSIE EN KLACHTFUNCTIONARIS

Geplaatst op: 13 april 2017

UPDATE INFORMATIE GESCHILLENCOMMISSIE EN KLACHTFUNCTIONARIS

hero (2).jpg

Dit is een nieuwsitem van april 2017

Dit is een nieuwsitem van april 2017
(Let op dat informatie uit nieuwsitems verouderd kan raken!) Kijk op de betreffende pagina’s voor actuele informatie) 
In 2016 is de Wet kwaliteit klachten geschillen zorg (WKKGZ) van kracht geworden. De invoering daarvan is in de loop van dat jaar uitgerold. Vanaf 1 januari 2017 is deze wet volledig van kracht om cliënten meer invloed te geven op erkenning en behandeling van klachten in de zorg.

Drie te onderscheiden stappen – klacht, Klachtfunctionaris, Geschillencommissie

Binnen deze wet is sprake van een drietal te onderscheiden stappen:
1. Een klacht wordt in eerste instantie bespreekbaar gemaakt door cliënt bij behandelaar.
2. Leidt dat niet tot een oplossing dan komt de Klachtfunctionaris in actie.
3. Indien de Klachtfunctionaris er niet in slaagt te bemiddelen, verwordt de klacht tot een geschil. Dat geschil wordt aan de Geschillencommissie voorgelegd.
Als de geschillencommissie een uitspraak doet dan wordt deze uitspraak geanonimiseerd gepubliceerd, zodat de opgedane ervaring gedeeld wordt en elke zorgverlener er kennis van kan nemen.

De VIV & haar Geschillencommissie

De VIV is in 2017 aangesloten bij de klachtenfunctionarissen van SCAG. Voor de geschillen heeft de VIV samen met drie andere beroepsorganisaties (BATC, SBLP & BER) een coöperatieve vereniging opgericht , de CAM Coöperatie. De Coöperatie heeft vervolgens opdracht gegeven om voor leden van de Coöperatie een geschillencommissie op te richten. Dat is de Geschillencommissie Complementaire Behandelvormen geworden. Door dit initiatief heeft de VIV de individuele kosten voor aansluiting van onze leden bij een Geschillencommissie aanzienlijk kunnen beperken, zoals uit de factuur voor de contributie over 2017 is gebleken. Wel waren we genoodzaakt langer dan voorzien op de rijkserkenning van de Geschillencommissie te moeten wachten, maar dat is eind februari gerealiseerd. Daar zijn we als bestuur heel content mee en ook trots op.

Bewijs van registratie

Binnenkort zal op www.camcoop.nl een lijst gepubliceerd worden van deelnemers aan de Geschillencommissie. Leden van de VIV kunnen daarmee aantonen dat zij aangesloten zijn bij een Rijkserkende geschillencommissie.

Informatie over de te volgen procedures

De procedures voor de inzet van een klachtenfunctionaris is te vinden door op deze link te klikken.
De procedure voor het inschakelen van de Geschillencommissie kun je op deze webpagina vinden.

Informatieverplichting

Omdat de WKKGZ bepaalt dat cliënten digitaal geïnformeerd dienen te worden over de Klachtfunctionaris en de Geschillencommissie is vanaf 1 januari 2017 het hebben van een website voor VIV leden verplicht. Procedures (of een link naar) dienen op de eigen site geplaatst te worden. Wat er allemaal op je website vermeld moet staan? Lees daar mee over in dit artikel: Richtlijnen website voor VIV-leden.

Al met al veel nieuwe verplichtingen, maar nu eens niet van de verzekeraars, maar van de Rijksoverheid. Het positieve hier aan is dat de complementair werkenden door de overheid als beroepsgroep erkend en gezien worden. Een belangrijke stap in de goede richting!